Beste clubleden,

Komende maandag worden de eerste en tweede ronde van de clubbeker gespeeld. Het principe is bij de meeste inmiddels bekend. Aan het begin van de avond wordt er geloot om het speelschema te bepalen. Op basis van het ratingsverschil wordt de bedenktijd van de spelers bepaald.

In afwijking tot de voorgaande edities zit er geen 150 punten tussen de verschillende categorieën maar 100 punten. Dit heeft te maken met de rating aanpassing die de KNSB in maart heeft toegepast. De bedoeling is dat er volgend seizoen 125 punten tussen de verschillende categorieën zit en dat we vanaf seizoen 2026-27 weer de gebruikelijke verschillen hanteren.

Aanmelden

De loting zal ergens tussen 19:45 en 20:00 plaatsvinden. Alle aanwezige leden worden in het speelschema opgenomen. Als je mee wilt doen, maar er niet zeker van bent dat je op tijd bent stuur dan even een mail zodat je wel in de loting opgenomen kunt worden.

Er zijn vier verschillende categorieën:

Categorie A als het ratingverschil kleiner dan 100 is.

Categorie B als het ratingverschil kleiner dan 200 is.

Categorie C als het ratingverschil kleiner dan 300 is.

Categorie D als het ratingverschil 300 of groter is.

Voor de rating wordt uitgegaan van de recentste rating.

Als er geen rating bekend is, wordt er een inschatting gemaakt.

Remise en bepalen van de winnaar

De winnaar gaat uiteraard door naar de volgende ronde. Wat er bij een remise gebeurt, hangt af van de categorie van de partij. Bij een remise in de categorieën B, C en D gaat de speler met de lagere rating door. Bij een remise in categorie A wordt de winnaar bepaald aan de hand van een snelschaakpartij (met verwisselde kleuren). Eindigt deze eveneens in remise, dan volgt een armageddon snelschaakpartij (met de oorspronkelijke kleuren). Eindigt ook deze partij in remise dan wordt de zwartspeler als winnaar aangewezen.

Bedenktijd

Omdat we komende maandag twee rondes spelen, wordt het ‘versnelde tempo’ gehanteerd.

CategorieHogere ratingLagere rating
A versneld50 minuten50 minuten